Heineken in Afrika: duurzaam ondernemen?

May 31, 2011 at 1:38 pm

Duurzaam ondernemen in Afrika

Duurzaam verwijst naar de pagina “enjoy heineken responsibly”, de internationale versie van “Drink met mate”. Het had net zo goed kunnen verwijzen naar een pagina waarop verteld wordt dat duurzamer gebruik van water door bierbrouwerijen goed is voor de wereld. En voor de winst, dat vooropgesteld.

Ondernemen verwijst naar een droge pagina van het financieel dagblad. Waar een hoge pief van Heineken verteld dat Heineken mee moet doen in Afrika. Er wonen daar namelijk héél veel mensen en die drinken héél weinig bier. Dat eerste is prima, dat tweede heet een groeimarkt. Die brouwerijen kosten een handvol kralen – excuseer mij voor deze zegswijze – en leveren later een hoop op. Citaat van de website: “Hiermee kunnen we zeker 9 miljoen extra hectoliter per jaar aan onze volumes in Nigeria toevoegen en Ethiopie, dat na Nigeria het meest bevolkingsrijke land in Afrika is, biedt zelfs meer groeipotentieel, omdat de gemiddelde bierconsumptie daar slechts 3 liter per jaar is”.

Afrika verwijst naar een artikel van Trouw 31 mei 2011. De kop luidt “Meer doden door alcohol dan geweld” en de inhoud stelt dat alcohol voor meer doden zorgt dan AIDS, tuberculose of geweld. Dat laat nog buiten beschouwing hoeveel mensen AIDS krijgen of geweld gebruiken onder invloed van 2 sixpackjes heerlijk helder Heineken.

Ik weet het, globalisatie is niet te stoppen. Een bedrijf moet groeien om de continuïteit te waarborgen. En het gaat mij ook niet specifiek om Heineken. Waar Heineken staat mag je ook SABMiller of AB Inbev lezen. Of een ander willekeurig biermerk-conglomeraat: Bedrijven die alleen winst willen maken. Bedrijven waar een lekker authentiek pilsje alleen bestaat als slogan in een campagne. Waar duurzaam pas belangrijk wordt als de markt er om vraagt. Ik vraag me wel eens af wanneer en vooral waarom de bierbrouwerij ophield te bestaan en het keiharde bedrijf ontstond.