#BIER Het Nederlandse (online) bierwereldje: Lobbyclubs

May 27, 2011 at 10:01 am

Deel drie van het Nederlands online bierwereldje -N(O)B- gaat over de lobbyclubs. Na de weblogs en twitteraars zijn nu de big guns aan de beurt als het gaat om budget. Een lobby is het beïnvloeden van de besluitvorming in belang van de achterban. In Nederland zijn diverse lobbyclubs actief in het online bierwereldje:

ABTAlliantie van biertapperijenOf je dit een lobbyclub moet noemen is twijfelachtig. De hoofddoelstelling is het bijbrengen van liefde voor bier en de biercultuur. Ze richten zich niet direct op de beleidsmakers maar eerder op de consument en proberen ons naar het café te lokken. En dan bij voorkeur een café dat is aangesloten bij deze alliantie. Ik kan iedere bierliefhebber dit van ganser harte aanraden want alle aangesloten tapperijen bieden een uitgebreide bierkaart en de (meeste) mensen achter de bar hebben verstand van het aangebodene. Je kan ook met een gerust hart alleen aan de bar gaan zitten in een ABT café. Als je al niet druk bent met een bier degusteren is er altijd wel wat ABT dan wel bier gerelateerd leesvoer voorhanden. Qua online aanwezigheid kan ABT nog wel wat verbeteren. De database van tapperijen en het door hen geschonken bier is weliswaar te raadplegen maar voor een zoekfunctie moet je handig gebruik maken van google, bv: “alliantie-van-biertapperijen.nl achel breda”. Je vindt dan café de Beyerd in Breda die inderdaad Achel op fles heeft. Een samenwerking met biernavigatie.nl ligt voor de hand. Zover ik weet moet ieder aangesloten ABT café dit nu zelf regelen terwijl dit met het ontsluiten van de database op de ABT site een eenvoudige klus kan zijn.

PINTVereniging promotie informatie traditioneel BierPINT is eigenlijk de ABT van de consument. Ook PINT streeft er naar de biercultuur in Nederland te promoten en te behouden. Met af en toe een bierfestival, een tijdschrift, een website in jaren ’80 stijl én af en toe een persbericht is PINT voor de niet ingewijde consument redelijk onzichtbaar. De PINT is overigens wel erg actief: met regelmatig proefavonden door heel het land voor en door actieve leden en vergaderingen in bevriende cafés voor het bestuur. Dat van de jaren ’80 site is overigens flauw, een commercieel bureau is druk bezig met de realisatie van een nieuwe site.

KBCKlein brouwerij collectiefEen kennisplatform voor aangesloten kleine brouwerijen. Volgens mij een charmante club met charmante leden en gezellige activiteiten. Een bierfestival, een open-brouwerijen-dag en een folder. De rest van de activiteiten zijn niet transparant voor de websurfer en dat hoeft ook helemaal niet. Ik weet dus niet of ze bijvoorbeeld ook moeite doen de bieren van aangesloten brouwerijen in de catalogi te krijgen van bierdistributeurs. Ik hoop het wel. Veel kleine brouwers zijn namelijk heel goed in het brouwen van goed en lekker bier, de hedendaagse druïdes, maar wellicht iets minder handig in het vermarkten van hun product. Ben je een “slechte” brouwer maar heb je een grote mond verkoop je meer bier dan de goede brouwer die als een kluizenaar boven zijn kookketel staat. Brutale brouwers hebben de halve markt.

CBKCentraal brouwerij kantoor Eindelijk eens een echte lobbyclub. Met een echte lobbyist als voorzitter (op het moment van schrijven de uber-VVD-er Hans Wiegel) en echte commissies (bv. Drankenpallet voor een uniform pallet). En leden om je vingers bij af te likken! Alleen de acht grootste brouwerijen in Nederland mogen lid zijn van deze elitaire club, die naar alle waarschijnlijkheid goed werk doet in de achterkamertjes van de Nederlandse politiek. Daar plukken de kleine brouwerijen en de Nederlandse bierliefhebber natuurlijk ook de vruchten van. Een beetje arrogant zijn ze wel: vanaf 1 juli gaan ze verder onder de naam “Nederlandse Brouwers”.

Ik ben niet de beste stuurman die aan wal staat. Ik ben eerder het naïeve scheepsmaatje die de gepensioneerde stuurlui op de wal van een blik Schultenbräu voorziet. Ik heb geen zicht op wat er allemaal achter de schermen gebeurt bij de Nederlandse organisaties ter behoud en promotie van de Nederlandse biercultuur en/of bierbrouwers. Als consument kom ik heel af en toe in aanraking met bovenstaande organisaties: een foldertje bij de Mitra of een ABT café, de aankondiging van een PINT bierfestival in een lokaal huis-aan-huis blaadje. Als lid van Pint, abonnee op het tijdschrift “Bier!” en gretig lezer van horecavakbladen zie ik de afkortingen als eens vaker voorbij komen. Er is dus nog genoeg te winnen voor de bier-lobbyisten! Een goed georganiseerde online aanwezigheid kan daarbij helpen. De huidige sites van ABT, KBC en Pint kunnen veel beter op gebied van promotie van de eigen leden en als informatiebron voor de niet aangesloten consument / producent. Ik hoop dat de nieuwe website van Pint hier een goed voorbeeld van zal zijn dat doet volgen: de inzet van een commercieel bureau is daarin de juiste stap mits zich dit uitbetaald in een professionele website en inhoud.

 

Tags: