#BIER Het Nederlandse (online) bierwereldje: Twitter

May 26, 2011 at 10:43 am

Gisteren schreef ik mijn mening op over het kleine aantal weblogs wat onafhankelijk -doch met een commercieel belang- het online Nederlandse bierwereldje dicteert. Via de tamtam liet ik de lijdende voorwerpen weten dat er over hen geroddeld was. Het voordeel van twitter is dat iedereen binnen het wereldje elkaar volgt. Het voordeel van twitter is dat iedereen buiten het wereldje de kopstukken volgt. Als je van binnen uit de kopstukken over de knie neemt bestaat de kans dat ze reageren waarmee de buitenwacht ook op de hoogte is waar iets te halen valt.

Hoge bomen vangen wind en een goede wind ruikt vaker zuur dan zoet. Uit de reacties blijkt dat de mensen achter de blogs best kritiek willen krijgen, bij voorkeur de clichématige “opbouwende kritiek”. Liever nog complimenten met wat verbeterpuntjes. Ik ben het met de dame achter bier.blog.nl eens dat het vooral pek en weinig veren was. Het feit dat ze bij naam en toenaam genoemd worden en ik de tijd genomen heb ze te analyseren is niet afdoende. Nu, u mag mij citeren met naam en toenaam: “Ik vind de genoemde sites de beste sites die het Nederlandstalige online bierwereldje te bieden heeft.”

Ik had het al even over twitter. Twitter is de wandelgang van het Nederlands (online) bierwereldje – voortaan: N(O)B. Binnen dit wereldje kan je verschillende rolmodellen destilleren:

Professionals: De mensen die werken met bier. Het meest interessant zijn de gepassioneerde kleine brouwers. Deze hoor je echter nooit, gezien ze vol passie boven een brouwketel staan te dryhoppen. Als er al een actief account van een brouwer(ij) is, zijn het vaak de marketingmensen die hier het woord voeren. Ik vind marketingmensen eng tenzij ze mij een gratis krat bier beloven. Dan vind ik ze lief tot op het moment dat het krat bier bij mij in de koelkast staat. Marketingmensen proberen jou te overtuigen van iets wat ze moeten vertellen. Ik word liever overtuigd door mensen die mij iets willen vertellen.

Bijvoorbeeld caféhouders of -medewerkers die gepassioneerd vertellen over de bieren die ze schenken. Die zijn ook interessant om te volgen. Jammer genoeg vertellen ze er vaak ook bij aan wie ze het schenken. De ontvangende partij in dezen laat op zijn beurt dan weten hoe fantastisch het bier wel niet is. Waarop de gulle schenker nog even vertelt dat… Je komt terecht in peristaltisch live verslag van een situatie waarvan ze later zeggen “Je had er bij moeten zijn”. Ik was er niet bij, ik zat me thuis te vervelen op twitter en dat wekt animositeit.

Een volgende groep zijn de logistiek medewerkers van mijn bierverslaving. De distributeurs, inkopers en verkopers, groothandels. Deze lui zijn niet te benijden. Ze voeren een beperkt aantal merken en lang niet altijd de merken waar ik trots op zou zijn. Vol overgave wordt het zoveelste derderangs abdijbier aangeprezen met een fotootje van een trailer vol gedeukte fusten “Abbaye de Oudkerken“. Of een groothandel waar ik niet kan kopen meld op twitter aan een slijterij op 3 uur rijden dat de laatste flesjes Duvel Tripel Hop zijn kant op komen. Wederom afgunst, haat en nijd, verbittering en wrijving (“animositeit”) mijnerzijds. Had die laatste paar flesjes naar de Mitra hier op de hoek gestuurd!

Influentials: Mensen met invloed op mijn koopgedrag. Ik lees welk bier ze proeven en wat zij er van vinden. Als zij een bier goed vinden wil ik het bier ook drinken. Overigens, ik drink geen speciaalbier: ik degusteer speciaalbier. Iedere dag bier drinken is namelijk een eigenschap van een alcoholist. Iedere dag bier degusteren is gewoon een onschuldige hobby. Influential kan je worden. Zorg dat je

  • a) weinig poep praat (“Overheerlijk, die zure blonde Leffe”),
  • b) veel contacten hebt in voorgaande rolmodellen,
  • c) regelmatig iets van je laat horen met betrekking tot bier.

Een valkuil voor iedere influential is de onbereikbaarheid van de bieren die ze drinken. Een bierliefhebber op tempo heeft binnen de kortste keren de belangrijkste bieren per biersoort wel gehad en twittert er vrolijk op los dat de “Three Floyds Oak Aged Dark Lord Russian Imperial Stout” het beste bier van het seizoen is. Geen normale sterveling die dit bier ooit zal proeven.

Pedagogen: De mensen achter Pint, Alliantie van Biertapperijen (ABT) enzoverder. Stichtingen, verenigingen en allianties die allen -non profit- het beste met ons voor hebben. Ze laten op twitter vooral horen dat ze actief zijn. Dat die dagdagelijkse activiteiten ons aan de spreekwoordelijke reet zullen roesten doet niet ter zake. De berichten zijn veelal gericht aan insiders. Mensen die reeds van de hoed én rand weten. Het gebruik van twitter door Pint gaat regelmatig voorbij aan de doelstelling om de biercultuur in Nederland te promoten. Het account van ABT is vooralsnog vooral gebruikt voor het recyclen van de tweets van aangesloten cafés. Die tweets verschijnen dus regelmatig dubbel in mijn timeline.

Normale sterveling: De consument. Jan met de Pet. Ikzelf. Ik schaar mijzelf overigens wel onder de gevorderde consumenten, gezien de hoeveelheid bieren die ik geproefd heb en het feit dat ik voor de inkoop mij niet beperk tot de slijterij of supermarkt op de hoek. De consument is zelfverkozen slachtoffer van de professional en volgt blind de influential mits in lijn met de voorlichting door de pedagoog. De consument ziet het ons-kent-ons wereldje van oude jongens krentenbrood en pakt nog een pintje en vermeld in een tweet dat de nieuwe lentebock van een grote brouwerij naar oud karton smaakt.

Verantwoording: Wie de schoen past trekt hem aan. Alhoewel het wederom weinig opbouwend is, valt tussen de regels door te lezen hoe het volgens mij beter kan. Uiteraard ben ik de beroerdste niet en wil ik het ook wel uitspellen in een tweet, email of een volgende post.